2024 KTM 1290 SUPER ADVENTURE S + 2 roky záruka

SVĚT SE NAJEDNOU ZMENŠIL

DEFINICE DOBRODRUŽSTVÍ

Model KTM 1290 SUPER ADVENTURE S byl stvořen pro rychlou a nenucenou jízdu. Díky vidlicovému dvouválci s Adventure parametry, výkonem 160 koní a krouťákem 138 Nm zvládneš každou cross-country jízdu s naprostým přehledem. Adaptivní tempomat a semi-aktivní odpružení v kombinaci s přepracovanou ergonomií a technologiemi zaměřenými na jezdce posouvají agilitu stroje a komfort při zdolávání dlouhých vzdáleností na zcela novou úroveň. Je to troufalé tvrzení, ale dokázali jsme to – KTM 1290 SUPER ADVENTURE S je novým měřítkem ve své kategorii.

MOTOR A VÝFUK

Motor

Osvědčený vidlicový dvouválec LC8 si právem vysloužil ocenění pro nejkompaktnější, nejlehčí a nejvýkonnější motor v tomto segmentu. Nabízí výkon 160 koní a mohutný točivý moment 138 Nm. Kromě toho je také ekologičtější, splňuje všechny normy EURO5 a zaujme dlouhými servisními intervaly 15 000 km a dlouhodobě nízkou spotřebou paliva.

PŘEVODOVKA

KTM 1290 SUPER ADVENTURE S spoléhá na 6stupňovou převodovku PANKL s novým a lehčím hliníkovým řadicím bubnem s optimalizovanými dráhami, který zajišťuje rychlejší a plynulejší změny převodových stupňů. Řadicí vidličky jsou navíc potažené mědí, která snižuje tření i opotřebení. Toho využívá rovněž Quickshifter+, díky němuž tam kvalty padají extrémně rychle a přesně.

Antihoppingová spojka Power Assist

Antihoppingová spojka se vypne nejen při příliš velkém brzdném momentu motoru, ale také pomůže, když pořádně vezmeš za plyn. První zmíněná činnost zabrání destabilizujícímu odskakování zadního kola při prudkém brzdění nebo deceleraci, druhá uvedená činnost snižuje sílu potřebnou při řazení, což umožňuje ovládat spojku pouze jedním prstem – a tím ti při jízdě šetří energii.

Hlavy válců

Klíčovým prvkem kultivovaného výkonu 75° vidlicového dvouválce je špičková čtyřventilová hlava válce DOHC. Ty v sobě spojují zapalování se dvěma svíčkami, kanály s optimalizovaným průtokem a propracovaný ventilový rozvod s nízkým třením s vačkami každého ze dvou vačkových hřídelů v hlavě válce pohánějícího jednoramenná vahadla s povrchem DLC.

Povrch DLC

DLC (Diamond Like Carbon) je extrémně tvrdý a odolný materiál používaný k povrchové úpravě mnoha součástek motoru, jako jsou jednoramenná vahadla, u nichž zajišťuje nižší tření. Zvyšuje výkon a naše motory to milují!

Zapalování se dvěma svíčkami

Systém zapalování se dvěma svíčkami ovládá dvě různě velké zapalovací svíčky v každé hlavě válce nezávisle na sobě. Výsledkem je účinnější spalování a plynulejší, optimálně řízená sekvence spalování. Pro tebe to znamená lépe řízený výkon, nižší spotřebu paliva a méně emisí.

Klikový hřídel

Extrémně nízká hmotnost součástí s vratným pohybem klikového hřídele zlepšuje odezvu motoru, který jde ochotně do otáček. Optimalizovaný tvar ramen klikového hřídele navíc přispívá ke zvláště efektivnímu chodu klikového mechanismu s jen minimálními ztrátami.

Písty

Kované písty modelu KTM 1290 SUPER ADVENTURE jsou převzaty z technologie Formule 1. Výsledkem je vysoká odolnost navzdory extrémně krátké a odlehčené konstrukci. Pláště pístu mají další špičkový povrch Grafal®. Tento materiál snižuje tření a je zvláště odolný proti opotřebení.

Rychloběh

Šestý rychlostní stupeň slouží u dobře uspořádané převodovky modelu KTM 1290 SUPER ADVENTURE jako dlouhý rychloběh. Šetří palivo a podílí se na pohodlné jízdě.

Ride-by-wire

Kromě toho, že se zbavíš plynového lanka, se můžeš těšit také na dokonale plynulou odezvu plynu – proto je systém elektronického plynu u modelu KTM 1290 SUPER ADVENTURE S tak atraktivní. Zajišťuje dokonalé dávkování výkonu a točivého momentu. Systém elektronicky převádí pokyny jezdce z plynové rukojeti na příslušné pozice škrticí klapky, která tak bude vždy optimálně nastavena pro dané jízdní podmínky.

Dlouhé servisní intervaly

Vzhledem k servisnímu intervalu 15 000 km se mohou dobrodruzi směle vydat do divočiny bez jakýchkoli starostí. Vděčí za to jedinečné kombinaci komponent té nejvyšší kvality a osvědčeného a spolehlivého motoru vlastní konstrukce.

Poměr výkonu a hmotnosti

Kombinace technického zpracování lehkého podvozku a kompaktního a výkonného motoru vynáší model KTM 1290 SUPER ADVENTURE S na vrchol jeho segmentu, pokud jde o poměr výkonu a hmotnosti a jízdní dynamiku. Výsledkem je jeden z nejlehčích a nejvýkonnějších adventure naháčů v tomto segmentu.

Výfuk

KTM 1290 SUPER ADVENTURE S má kompletně přepracovaný výfukový systém, který se umí hlasitě přihlásit o slovo. Dva nové svody vedou výfukové plyny do hydroformingem tvarované sběrné komory se dvěma katalyzátory. Díky nim a spolupráci se 3 lambda sondami zůstávají emise v rámci limitů předepsaných normou EURO 5. Na opačném konci výfukového systému zaujmou nové nerezové koncovky výfuku zajišťující typický dvouválcový zvuk.

Vzduchový filtr

Zásluhou přepracovaného airboxu nyní mohou jezdci snadno vyměnit vzduchový filtr. Stačí odšroubovat 4 šrouby a odejmout úložnou schránku před víčkem nádrže. Samotný filtr je nyní navíc opatřen vertikálním žebrováním namísto horizontálních drážek, což pomáhá odvádět prach a písek ke spodní straně airboxu, aniž by docházelo k nasávání nečistot do lamel filtru. Stroj po všech stránkách vybavený na hardcore dobrodružství.

Chlazení

Model KTM 1290 SUPER ADVENTURE S je nyní místo jednodílného chladiče vybaven 2 samostatnými chladiči. Výsledkem je lepší odvod tepla a celkově účinnější chlazení. Chytře navržené vzduchovody nyní vedou chladný vzduch přímo k motoru, takže chladí nejen samotný motor, ale také nohy jezdce.

PODVOZEK

Rám

Nový, přepracovaný a lehký příhradový rám z chrom-molybdenové nerezové oceli využívá laserem řezané trubky, které v kombinaci s kovanými prvky poskytují modelu KTM 1290 SUPER ADVENTURE S výjimečnou pevnost. Hlava řízení se posunula o 15 mm dozadu, čímž se zkrátila délka rámu, který se nyní lépe skládá do zatáček, zatímco přední úchyt motoru je o 2 stupně natočen směrem dopředu, což se projeví na lepší akceleraci, při které zůstává příď pevně přibitá k vozovce. Nechybí ani nový, lehký a velmi pevný boční hliníkový stojan.

Kyvná vidlice

Kyvná vidlice s otevřenou žebrovou konstrukcí, litá pod tlakem, byla o 15 mm prodloužena, aby poskytovala optimální stabilitu ve spojení s kratším rámem. I přes svou nízkou hmotnost nabízí špičkové zpracování, výjimečnou tuhost a nekompromisní kontrolu při jízdě.

Odpružení

Skromnost není na místě – model KTM 1290 SUPER ADVENTURE S je vybaven tím nejpokročilejším systémem odpružení na trhu. Nová generace inovativní technologie odpružení WP Semi-Active Suspension technology (SAT) s elektronicky řízenými elektromagnetickými ventily pro variabilní tlumení poskytuje bohaté možnosti nastavení pro maximální komfort a bezpečnost. Co je však nejlepší, veškeré změny nastavení odpružení lze provádět prostřednictvím přístrojového panelu a přehledně se zobrazují na TFT obrazovce. Navíc je zde volitelný balíček Suspension PRO, který umožňuje jezdci využít automatického nastavení předpětí zadního tlumiče nebo individuálního nastavení tlumiče a vidlice zvlášť.

Tlumič řízení

Když sjedeš mimo vyjeté cesty, často se setkáš s drsným terénem. Zásluhou tlumiče řízení WP, který má tenhle stroj ve standardu, však budeš mít vše pevně v rukou za všech okolností. Je umístěn mezi rámem a brýlemi vidlice a zajišťuje komfort a kontrolu, i když nemáš pod koly zrovna zameteno.

Kola a pneumatiky

Nový model KTM 1290 SUPER ADVENTURE S využívá na zakázku vyráběné pneumatiky MITAS Terra Force-R, které nabízejí vynikající přilnavost, dobrou ovladatelnost a optimální stabilitu při jízdě ve vysokých rychlostech.

Brzdy

Přesné. Výkonné. Konzistentní. Přesně to, co bys očekával od brzd Brembo. Vpředu najdeš dva kotouče o průměru 320 mm a radiálně upevněné 4pístkové pevné třmeny. Vzadu se o snížení rychlosti postará velkoryse nadimenzovaný kotouč s průměrem 267 mm. A v případě nouze potom situaci zachrání dvoukanálové ABS 10.3 ME od společnosti Bosch.

Palivová nádrž

Kompletně přepracovaná palivová nádrž se 3 oddíly a objemem 23 litrů. Nádrž tvoří dvě postranní části a horní středová nádrž, ze které palivo přetéká do dvou bočních. Víčko nádrže je rovněž nové a je řízeno elektronicky. Co je ale nejlepší? Úložná schránka připomínající ikonický model KTM 990 ADVENTURE dostala nový design a také USB port. Je dostatečné velká, aby se do ní vešel tvůj smartphone, sluneční brýle nebo peněženka.

ERGONOMIE A KOMFORT

Řídítka

Široká a nastavitelná řídítka z vysokopevnostního hliníku zajistí pohodlí i při několikahodinové jízdě. Poskytnou jezdci kontrolu i nekompromisní pohodlí. Nově vyvinuté robustní kryty rukou byly navrženy tak, aby jejich aerodynamika ani při jízdě ve vysokých rychlostech neovlivňovala stabilitu stroje.

Podsvícený přepínač nabídek

Podsvícené spínače nejenže dobře vypadají, ale oceníš je především za zhoršených světelných podmínek, když potřebuješ najít ta nejdůležitější tlačítka mrknutím oka.

Stupačky

Dvě polohy stupaček: výchozí nebo o 10 mm výš a dozadu (diagonálně), umožňují jezdci, aby si nastavil stroj dle své výšky a jízdního stylu, což může být při dlouhé expediční jízdě zcela zásadní.

Výška sedla

Sedlo nového modelu KTM 1290 SUPER ADVENTURE S, na kterém budeš trávit většinu času, tvoří dvě samostatné části pro jezdce a spolujezdce, přičemž výška sedla jezdce je nastavitelná v rámci 20 mm, od 849 mm do 869 mm. Přístup k podsedlovému prostoru je také snazší, a to díky tomu, že západka sedla se ovládá pomocí tlačítka.

Plexi štít

Konstrukce větrného štítku byla optimalizována ve větrném tunelu, aby jezdce ochránil před větrem při jízdě ve vysokých rychlostech. Můžeš se tak těšit na maximální pohodlí i při rychlé jízdě. Jeho nastavování usnadňují dva postranní otočné ovladače umožňující měnit výšku štítku v rozsahu 55 mm.

KAPOTÁŽ A GRAFIKA

LED světlomet

Nový přední LED světlomet modelu KTM 1290 SUPER ADVENTURE S s integrovaným přisvěcováním zatáček promění noc v den. Obsahuje také radarový senzor, denní svícení a ukazatele směru. Výsledkem je čistý design, typický KTM look a bezkonkurenční osvětlení cesty před tebou pomocí širokého paprsku.

KAPOTÁŽ A GRAFIKA

Přístrojová deska

Novinkou je 7" TFT displej odolný vůči poškrábání. Vyznačuje se přehlednou grafikou a skvělou čitelností. Můžeš na něm upravovat nastavení semi-aktivního odpružení a všechny informace budeš mít k dispozici na první pohled, rychle a snadno, žádné procházení složitých nabídek. Displej doplňuje přepínač nabídek na řídítku. O konektivitu se stará aplikace KTM MY RIDE, která komunikuje prostřednictvím Bluetooth a poskytuje podrobnou navigaci, přehrávání hudby a dokonce si díky ní z mašiny vyřídíš i příchozí hovory. Pořád nějaké odlesky? TFT obrazovku lze naklápět.

Přihrádka na telefon s USB

Žádný držák telefonu na řídítka? Žádný problém. Přihrádka bezpečně uschová tvůj chytrý telefon během jízdy. A dokonce jej umí nabíjet díky integrovanému portu USB. Volitelná funkce pro audio a příchozí hovory v aplikaci KTM MY RIDE propojí telefon s TFT obrazovkou přes Bluetooth, takže budeš méně zírat na mrňavý displej a víc si všímat situace před sebou.

Jízdní asistenty

Elektronické jízdní asistenty poskytují více kontroly, vyšší výkon a větší zábavu v širším rozsahu podmínek. Nejnovější technologie systémů ABS a MTC (Motorcycle Traction Control) jsou navrženy tak, aby byla jízda zábavnější a bezpečnější. Několik jízdních režimů pak umožňuje snadné nastavení různých asistenčních systémů podle aktuálních jízdních podmínek. Díky těmto snadno nastavitelným funkcím lze ještě lépe využívat inovativní technologii výkonného vidlicového dvouválce v různých typech terénu.

MSC s C-ABS

Kontrola trakce má význam nejen tehdy, když tomu pořádně šlapeš na krk, ale také v situaci, kdy ubereš plyn a skočíš na brzdy. Díky nejmodernějšímu systému MSC (Motorcycle Stability Control) od společnosti Bosch mají jezdci v každém případě naprostou jistotu. Náklonové ABS pracuje v kombinaci se systémy MSC a umožňuje jezdci intenzivně brzdit v jakékoli situaci – zohledňuje při tom náklon stroje, stabilitu a stav vozovky. Jedinečná funkce Offroad ABS ti navíc v terénu dovolí víc, než ti do toho ABS začne zasahovat.

TPMS

Nejdůležitějším prvkem při tvých dobrodružných jízdách je bez debat tlak pneumatik. Model KTM 1290 SUPER ADVENTURE S je naštěstí vybaven systémem TPMS (Tire Pressure Monitoring System), který monitoruje tlak předního i zadního kola a zobrazuje jejich hodnoty na TFT displeji. V případě jakékoli ztráty tlaku tak na přístrojovém panelu uvidíš včasné varování.

MTC

Systém MTC (Motorcycle Traction Control) s citlivostí na náklon reaguje na jakékoli nepřiměřené prokluzování zadního kola. Využívá k tomu dva samostatné senzory, jeden sleduje prokluz kola a druhý jeho náklon, které provádějí výpočty a potřebná nastavení v řádu milisekund. Výsledek? Lepší akcelerace v přímce i efektivita při průjezdu zatáčkami – v obou případech je snížení výkonu mnohem citlivější a plynulejší – a to i při jízdě pouze po zadním kole. Chceš mít vše ve svých rukou? Pro hardcore jízdu v terénu lze systém MTC deaktivovat.

ATIR

Zapomenout ukázat změnu směru je jedna věc. Zapomenout ukazatel směru vypnout, to je věc druhá. Model KTM 1290 SUPER ADVENTURE S je naštěstí vybaven funkcí ATIR (Automatic Turn Indicator Reset). Po 10 sekundách pohybu a 150 metrech ujeté vzdálenosti se ukazatel směru automaticky vypne. Jde o velké zlepšení v oblasti bezpečnosti, protože nyní je díky tomu nemožné zapomenout vypnout ukazatele směru.

Jízdní režim Offroad

Skutečné dobrodružství začíná tam, kde končí asfalt. A právě proto máš k dispozici OFFROAD MODE. Jakmile tento režim aktivuješ, systém elektronického plynu vyhladí odezvu na plyn a omezí maximální výkon, aby lépe odpovídal jízdě v terénu. To jezdci umožňuje podle potřeby zablokovat zadní kolo pomocí zadní brzdy – což je předpoklad pro odhodlanou jízdu v terénu a úmyslně prováděné smyky. Při výjezdu ze zatáček navíc systém dovolí mírný prokluz zadního kola. Co je však ještě důležitější, jezdec může nadhodit přední kolo přes překážky. Jezdec k tomu může aktivovat funkci Offroad ABS, čímž získá optimální kontrolu při jízdě v terénu, aniž by se tak stalo na úkor bezpečnosti.

Kontrola trakce v terénu

Funkce OFFROAD TRACTION CONTROL umožňuje určitou míru prokluzu zadního kola. To oceníš v případech, kdy potřebuješ naprostou kontrolu, aniž by ti do řízených smyků hrabala elektronika.

Offroad ABS

V tomto režimu se deaktivují tři funkce – deaktivuje se ABS na zadním kole, ale ABS zůstane aktivní na předním kole, vypne se detekce zvednutí zadního kola a vypne se náklonové ABS. Dohromady to dává jezdci naprostou kontrolu a jistotu při jízdě v terénu. Pokročilým jezdcům navíc tahle kombinace v terénu dovolí víc, než jim do toho ABS začne zasahovat.

Tempomat

Model KTM 1290 SUPER ADVENTURE S je vybaven revolučním radarovým adaptivním tempomatem. Abys ocenil kouzlo adaptivního tempomatu, musíš si uvědomit, že dokonalé silnice mohou být hodiny jízdy daleko. A zatímco se k nim budeš blížit po dálnici, adaptivní tempomat ACC ti umožní nerušený průlet s možností za to vzít, jakmile se naskytne příležitost. Adaptivní tempomat se „chytne“ vozidla před tebou a bude stále automaticky udržovat rychlost i bezpečnou vzdálenost. Můžeš si proto užít mnohem pohodlnější dálniční lety, když se někam potřebuješ dostat opravdu rychle. Pojem „interkontinentální střela“ tak získává zcela nový význam.

KTM Race On

Zapomeň na klíčky zapalování a mechanicky uzamykatelné víčko palivové nádrže. Model KTM 1290 SUPER ADVENTURE S je vybaven nejmodernějším systémem bezklíčkového startování s unikátní technologií Anti Relay Attack (ARA), která snižuje riziko zneužití bezklíčkového systému tím, že znemožňuje aktivaci zapalování bez provedení akce na samotném modulu key fob. Příliš komplikované? Funkci ARA lze prostřednictvím menu přístrojové desky zcela vypnout.

KTM MyRide

Tam, kam jedeš, nebude žádné Wi-Fi připojení, ale s aplikací KTM MY RIDE budeš pořád ve spojení se svým smartphonem. Aplikace KTM MY RIDE se synchronizuje se smartphonem pomocí Bluetooth a umožňuje vyřizovat příchozí hovory, ovládat hudební knihovnu a využívat podrobnou navigaci prostřednictvím TFT displeje. Více informací najdeš na webu www.ktm.com/my-ride.

Technické parametry

Motor

ZDVIHOVÝ OBJEM1301 cm³
VÝKON V KW118 kW
KROUTICÍ MOMENT138 Nm
DRUH KONSTRUKCE2-cylinder, 4-stroke, V 75°
VRTÁNÍ108 mm
ZDVIH71 mm
STARTÉRElektrický startér
MAZÁNÍNucené olejové mazání se 3 olejovými čerpadly
PŘEVODOVKA6stupňová
CHLAZENÍKapalinové chlazení
SPOJKATřecí spojka PASC (TM), hydraulicky spínaná
EMSKeihin EMS s RBW a tempomat, dvojité zapalování
CO2 EMISSIONS134 g/km
SPOTŘEBA PALIVA5.7 l/100 km


PODVOZEK

PROVEDENÍ RÁMUChrom-molybdenový trubkový prostorový rám, obalovaný práškem
PŘEDNÍ ODPRUŽENÍ WP SAT (semi-active technology) Upside-Down Ø 48 mm
ZADNÍ ODPRUŽENÍ WP SAT (semi-active technology) shock absorber
ZDVIH PÉROVÁNÍ (VPŘEDU)200 mm
ZDVIH PÉROVÁNÍ (VZADU)200 mm
PRŮMĚR KOTOUČE PŘEDNÍ BRZDY320 mm
PRŮMĚR KOTOUČE ZADNÍ BRZDY267 mm
ABSBosch 10.3ME Combined-ABS (incl. Cornering-ABS and offroad mode)
ŘETĚZ525 X-Ring
ÚHEL HLAVY ŘÍZENÍ65.3 °
SVĚTLÁ VÝŠKA223 mm
VÝŠKA SEDADLA849/869 mm
KAPACITA NÁDRŽE (PŘIBL.)23 l
SUCHÁ HMOTNOST220 kg